Poznaj marki Grupy Sped

    Hurtownia techniczna      

Pasy napędowe płaskie a klinowe

Pasy napędowe płaskie a klinowe

Co różni pasy napędowe płaskie od klinowych? Które rozwiązanie jest bardziej skuteczne? Dziś opowiemy co nieco o pasach klinowych i płaskich, uwzględniając pewne różnice między nimi.

  1. Systemu napędowe – budowa pasów płaskich i klinowych
  2. Pasy klinowe a płaskie – najważniejsze różnice

I chociaż paski klinowe są najpopularniejszym rodzajem pasów napędowych ogólnie, to w dalszym ciągu w niektórych aplikacjach lepiej sprawdzają się rozwiązania płaskie. Modele, które niegdyś były tym wariantem najczęściej wykorzystywanym. Jakie są różnice między pasami klinowymi a płaskimi? Odpowiedzi znajdziesz w dzisiejszy artykule. Zapraszamy do lektury!

Systemy napędowe – budowa pasów płaskich i klinowych

Między sobą pas płaski i pas klinowy różnią się przede wszystkim budową. W pierwszym przypadku stosuje się głównie kompozycję poliamidów, tkaninę poliestrową albo aramidową. Natomiast standardowy pasek klinowy składa się z linek poliamidowych lub stalowych w warstwie nośnej, z gumy lub kauczuku w warstwie podatnej i z warstwy będącej połączeniem odpowiedniej tkaniny z gumą. Tak wyprodukowany komponent owija się dodatkowo taśmą kordową lub płócienną. Pasy klinowe kształtem przypominają trapez i w większości przypadków są przygotowywane jako niekończący się wieniec w przekroju trapezowym.

Różnicę widać także w metodzie działania. Otóż w przeciwieństwie do pasków płaskich modele klinowe podczas pracy prowadzone są przez wpustowe rowki, będące częścią kół pasowych. Natomiast pasy płaskie współpracują głównie z wypukłymi kołami pasowymi i zasada ich działania opiera się na tarciu.

Pasy klinowe a płaskie – najważniejsze różnice

Poniżej przedstawiamy kilka istotnych różnic między pasami klinowymi a płaskimi. Przede wszystkim wydajność czy oszczędność energii. Przy paskach płaskich straty energii są niższe niż w przypadku komponentów klinowych. Dzieje się tak, ponieważ modele płaskie nie współpracują ze wpustowymi rowkami. Dodatkowo mają mniejszą powierzchnię poprzecznego przekroju, co przekłada się na lepszą elastyczność.

Podobnie rzecz wygląda w przypadku żywotności. Pasy klinowe poddawane są tak zwanemu klinowaniu w kole pasowym. To z kolei prowadzi do większych strat energii i równie szybszemu zużywania się komponentu.

Głośność pracy

Pasy klinowe generują większy hałas niż modele płaskie. Zwykle hałas ten objawia się jako specyficzny świst, który jest związany z klinowaniem się komponentu. Nie oznacza to jednak, że pas płaski pracuje całkowicie cicho. Owszem, wydaje dźwięki, które wynikają jedynie z wypychanego powietrza, zalegającego między kołem pasowym a pasem napędowym.

Zastosowanie

Zarówno pasy klinowe, jak i płaskie stosuje się w podobnych aplikacjach. Te pierwsze montuje się przede wszystkim w urządzeniach pracujących w przemyśle ciężkim. Na przykład w szlifierkach, napędach przenośników rolkowych i taśmowych oraz w maszynach do obrabiania drewna. Pasy napędowe natomiast znajdą zastosowanie przede wszystkim tam, gdzie używa się napędu pasowego. Na przykład w maszynach włókienniczych, małych wodnych elektrowniach, w prasach i wentylatorach.

Pasy klinowe – warianty

Warto mieć również na uwadze, że pasy klinowe dostępne są w kilku wariantach. Na rynku znajdziesz modele klasyczne, uzębione, wąskoprofilowe (w tym także uzębione), szerokoprofilowe, dwustronne czy zespolone.

Jeśli zastanawiasz się, który producent pasów napędowych spełni Twoje oczekiwania, koniecznie sprawdź ofertę niemieckiej marki Optibelt! Wśród naszych klientów pasy Optiblet mają najlepsze opinie i są najczęściej polecane.