Przekładnia pasowa to system składający się z kół pasowych i pasa. Jest to przekładnia mechaniczna cięgnowa, w której rolę cięgna odgrywa wspomniany pas napędowy. Dziś opowiemy nieco o diagnostyce przekładni pasowej.
O pasach napędowych, kołach pasowych i innych komponentach tej samej kategorii wspominaliśmy już niejednokrotnie. Zanim jednak przystąpimy do omówienia diagnostyki przekładni pasowej, warto przypomnieć sobie parę ogólnych faktów. W przekładni pasowej przekazywanie napędu odbywa się na zasadzie łączenia ciernego między kołami a pasem napędowym. Napęd ten przekazuje się z jednego koła (czynnego) na pas, następnie z paska na drugie koło (bierne). W przekładni najczęściej wymienia się pasy napędowe. I chociaż z reguły produkuje się je z wysokiej jakości gumy, tkaniny, tworzyw sztucznych, skóry lub stali, w dalszym ciągu to one ulegają szybszemu zużyciu, niż koła pasowe.
Uszkodzone pasy – rodzaje
Jeśli pas napędowy zerwie się niedługo po rozpoczęciu pracy, to znak, że podczas montażu pracownik musiał go w jakiś sposób uszkodzić lub naderwać. Przyczyną takiej sytuacji mogą być także zanieczyszczenia. Gdy ciała obce przenikną do przekładni pasowej, niezabezpieczony pasek może w każdej chwili zerwać się podczas pracy. Podobnie rzecz wygląda przy gwałtownych zatrzymaniach urządzenia. Zarówno kurz, jak i wysokie temperatury zwykle są przyczyną powstawania stwardnień lub pękania owijki komponentu. Natomiast przez częsty kontakt z chemią, smarami lub olejami, poza odklejaniem się owijkowego materiału, może także zacząć pęcznieć guma.
Nierównomierne naciąganie się pasów
Jeśli zauważyłeś, że paski napędowe naciągają się nierównomiernie, sprawdź rowki kół pasowych. Zwykle ich nieodpowiednie wykonanie jest przyczyną takiej sytuacji. Jeśli rowki są optymalne, warto zwrócić uwagę na to, czy nie zastosowaliśmy po prostu pasów gorszej jakości.
Skręcanie się pasów podczas pracy
Kiedy – na przykład – pasy klinowe skręcają się przy pracy, warto sprawdzić, czy koła są ustawione prostoliniowo. Przyczyną takiej ewentualności może być także wykorzystania paska o nieodpowiednim profilu czy rowka, a także przeciążenie całego systemu. Jeśli widzisz, że pas często spada z kół, koniecznie ponownie go napręż.
Starte boczne powierzchnie
Pasy ulegają awarii, gdy ich boczne powierzchnie narazi się na miejscowe starcia. Najczęstszą przyczyną takiej sytuacji jest niepoprawnie naprężony komponent lub blokowanie się podczas pracy koła napędzanego. Jeśli widzisz zużycie jedynie na jednej stronie, warto sprawdzić, czy osie kół nie są umieszczone za daleko od siebie.
Pęknięcia pasa
Przyczyną poprzecznych pęknięć pasa jest między innymi za duży poślizg. Podobny skutek ma działanie różnych substancji chemicznych czy za mocne naprężenie pasa.
Napięcie przekładni
Okazuje się, że przekładnia pasowa nie potrzebuje jakiejś specjalnej konserwacji. To znaczy, powinniśmy regularnie kontrolować i poprawiać napięcie pasa. Są jednak pewne wytyczne, których warto się trzymać. Dzięki temu żaden element przekładni pasowej nie zużyje się za szybko lub nie ulegnie awarii w niepożądanym momencie. Warto zainwestować w specjalną osłonę, która zabezpieczy elementy przekładni przed zanieczyszczeniami, ciałami obcymi i ewentualnymi mechanicznymi uszkodzeniami.
Pas musi być poprawnie napięty. Ma to wpływ przede wszystkim na precyzję przenoszenia mocy oraz trwałość całego systemu. Przy odpowiednio naciągniętym pasie poślizg przekładni powinien być mniejszy niż 1%. Za duży naciąg niekorzystnie wpływa na trwałość i wytrzymałość pasa.
Z tej przyczyny warto regularnie sprawdzać stan techniczny pasa. Dokładniej, jak wygląda jego powierzchnia, czy nie ma na niej żadnych ubytków, rozwarstwień czy w różnych miejscach postrzępień. Jeśli tak, to znak, że komponent trzeba niezwłocznie wymienić na nowy. Dzięki szybkiej reakcji ustrzeżesz się przed wystąpieniem nieplanowanej i niespodziewanej właściwie awarii.